9:00 - 18:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

88709121

تماس برای مشاوره رایگان

جستجو
 

تکنیک‌هایی برای سئو داخلی (On-page Seo)

آژانس دیجیتال مارکتینگ پی اچ سئو > سئو  > تکنیک‌هایی برای سئو داخلی (On-page Seo)

تکنیک‌هایی برای سئو داخلی (On-page Seo)

سئو داخلی

احتمالا عبارت “سئو داخلی” یا “بهینه سازی داخلی” یک سایت را بارها و بارها شنیده اید، اما آیا به این فکر کرده اید که منظور از این عبارتِ به ظاهر پیچیده چیست؟! آیا می دانید همه چیز آنطور که فکر می کنید پیچیده نیست؟! بیایید به زبان کاملا ساده و به دور از پیچیدگی های فنی، ببینیم چطور می شود یک سایت را بهینه سازیِ داخلی کرد.

تکنیکهایی برای سئو داخلی

متن اینفوگرافی :

آیا می‌خواهید محتوای شما بر اساس کلمات کلیدی هدف‌گذاری شود؟ سئوی آن بهینه باشد؟ ترافیک بیشتری می‌خواهید؟ آیا می‌خواهید پیدا کردن کلمات کلیدی را برای موتورهای جستجو راحت‌تر کنید؟

اگر پاسخ شما به این سوالات ” بله ” است، پس باید بیشتر در مورد سئو داخلی بدانید.

سئو داخلی

زمانی که صحبت از بهینه‌سازی یک سایت می‌شود، باید به دو فاکتور توجه کرد:

 ۱)سئو داخلی (on-page seo)

 

۲)سئو خارجی (off-page seo)

نکته مهم این است که سئو درون سایتی (onsite seo) با سئو داخلی (on-page seo) متفاوت است.

  • سئو درون سایتی در حقیقت به بهینه‌سازی کلی سایت می‌پردازد. مانند تنظیمات ساختار پیوندهای یکتا و نقشه سایت ( sitemapping).
  • سئو داخلی محتوا را برای کلمات کلیدی هدف‌گذاری شده بهینه می‌کند. مانند استفاده از تیترهای مطلوب، تعیین کلمات کلیدی مناسب، تضمین کیفیت محتوا، و … .

چرا به بهینه‌سازی داخلی (on-page) نیاز داریم؟

برخی وبلاگ‌نویسان ممکن است با دیدن عبارت ” مقاله سئو شده” فکر کنند که کار بی‌فایده‌ای صورت گرفته است. اما این کار نه تنها بی‌فایده نیست بلکه کاملا ضروری است.

البته موتورهای جستجوی گوگل تنها به سئو داخلی برای رتبه‌بندی اکتفا نمی‌کنند. آن‌ها فاکتورهای دیگری مثل بازخوردهای شبکه‌های اجتماعی، بک لینک‌ها، اختیارات دامنه و معیارهای سئو خارجی را هم در نظر می‌گیرند.

هدف ما از سئو داخلی ، بهینه سازی طبیعی و هوشمندانه است. به نحوی که موتورهای جستجو به سادگی کلمات کلیدی ما را پیدا کنند.

در این مطلب به بهینه‌سازی سئو داخلی می‌پردازیم و تکنیک‌های مهم را با شما در میان می‌گذاریم.

felesh2

۱- عنوان پست بلاگ

این مهم‌ترین معیار سئو داخلی است. زیرا هرچقدر عنوان شما جذاب‌تر باشد، کاربران بیشتر روی آن کلیک می‌کنند. هرچقدر پست شما بیشتر کلیک شود، رتبه‌ی شما بالاتر خواهد رفت.

باید کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان با تیتر۱ یا حداقل جایی در عنوان بیاورید.

همچنین نباید یک کلمه کلیدی را بیش از یک بار در عنوان تکرار کرد. اگر فکر می‌کنید این کار رتبه شما را بالا می‌برد، اشتباه می‌کنید.

طول عنوان را باید کمتر از ۶۵ کاراکتر باشد.

۲- ساختار پیوند یکتای پست

یکی از معیارهای مهم در سئو داخلی، نمایش درست پیوند یکتا است. باید کلمه کلیدی را در پیوند یکتا قرار بگیرد. از کاراکترهای خاص، نشانه‌، پرانتز، کاما و … در پیوند استفاده نکنید.

از خط فاصله برای ایجاد تمایز در URL استفاده کنید. به این‌ها پیوندهای یکتای خوب گفته می‌شود که توسط بیشتر مرورگرها حمایت می‌شوند.

نمونه یک پیوند یکتا خوب: http://www.phseo.ir/techniques-for-on-page-seo

۳- تیترگذاری عناوین 

باید از تیترگذاری برای برجسته کردن، عنوان، زیرعنوان و مطالب مهم استفاده کنید.

در وردپرس، تیتر عنوان H1 یا تیتر۱ است. در هیچ قسمت دیگری از متن شما نیازمند استفاده از تیتر۱ نیستید. یکی برای کل متن کافی است. برای بقیه عبارات از تیتر ۲ و ۳ استفاده کنید.

البته از تیتر ۲ و۳ هم زیاد از حد استفاده نکنید. الگوریتم‌های گوگل این را دوست ندارند!

۴-تراکم کلمه کلیدی

باید تراکم کلمه کلیدی را  در حدود ۱٫۵% نگه دارید. اما هیچ فرمول جادویی خاصی برای آن وجود ندارد.

کلمه کلیدی اصلی خود را یک بار در پاراگراف اول و یک بار در پاراگراف آخر بیاورید. در طول متن هم هرجا ضروری بود از آن استفاده کنید.

۵-متا تگ‌ها (Meta Tags)

شما باید یک توضیح متای یکتا و مناسب برای هر پست قرار دهید.

مجددا، باید کلمه کلیدی خود را در توضیح متا بیاورید، اما زیاده‌روی نکنید. بعد از اینکه موتورهای جستجو کلمه کلیدی شما را یافتند، بسیار مهم است که کاربران روی صفحه شما کلیک کنند. پس باید توضیح متای شما کاربر پسند باشد. به نحوی که اطلاعات آن کاربر را مجبور کند روی پست شما کلیک کند.

۶- تصاویر

بهینه‌سازی تصویر باعث می‌شود که در جستجوی تصویری ترافیک زیادی به سمت شما بیاید.

کلمه کلیدی در عنوان تصویر و متن alt، به شما کمک می‌کند متنی متمرکز و هدفمند داشته باشید.

اما مهم‌تر از آن، این است که تصاویر باعث ایجاد سرگرمی می‌شوند.

هرچقدر کاربری بیشتر سرگرم شود، تمایل بیشتری به ماندن در صفحه شما دارد. پس به ارتقا رتبه شما کمک بزرگی خواهد کرد.

نکته مهم این است که تصاویر با حجم بالا سایت شما را کند کرده و در این صورت تنزل رتبه خواهید داشت. پس بسیار مهم است که :

  • تصاویر را فشرده کنید.
  • از یک پلاگین ذخیره‌سازی استفاده کنید.
  • از شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید.

۷-تعداد کل کلمات در هر پست

پست‌های بلاگی که کلمات زیادی ندارند، عموما به خوبی روی موتورهای جستجو اجرا نمی‌شوند. زیرا که آن‌ها به عنوان ” کمتر آموزنده ” (less informative) دیده می‌شوند.

البته استثنائاتی وجود دارد، اما برای یک مطلب آموزنده، عموما استفاده از حداقل ۵۰۰ کلمه استاندارد است. عموما بهتر است که محتوای بیشتری وجود داشته باشد تا اینکه محتوا کافی نباشد. این مورد به خصوص در رابطه با کلمات کلیدی با رقابت بالا صادق است.

پیشنهاد: سایر پست‌ها با کلمه کلیدی مورد نظرتان را ببینید تا تعداد کلمات حدودا دستتان بیاید.

با اینکه هیچ تعداد رسمی وجود ندارد، اما ظاهرا مطالب طولانی در رتبه‌بندی بالاتری قرار می‌گیرند. چون آموزنده‌تر هستند.

البته باز هم مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید.

۸- لینک داخلی

لینک‌هایی را برای ایجاد ارتباط بین مطلب فعلی و سایر مطالبتان قرار دهید.

ارتباط درونیِ پست‌های بلاگ شما، به خوانندگان شما کمک می‌کند که زمان بیشتری را روی بلاگ شما بگذارند. این مساله به بالا بردن بازدید سایر مطالب شما هم کمک می‌کند.

زمانی که لینک‌دهی می‌کنید، از یک کلمه کلیدی برای متن لینک (anchor text) استفاده کنید. باز هم تاکید می‌شود که زیاده‌روی نکنید.

لینک‌های درونی که مربوط به پست اصلی هستند، به موتورهای جستجو می‌گویند که مطالب اضافه‌تری هم وجود دارد.

البته مطمئن شوید لینک‌دهی شما مناسب و ضروری است.

۹-لینک خارجی

علاوه بر لینک درونی، بسیار ایده خوبی است که تعدادی لینک به سایت‌های دیگر هم داشته باشید. البته در صورتی این کار را انجام دهید که اطلاعات آن سایت مرتبط با مطلب شما باشد.

برای  لینک‌دهی خارجی، مطمئن شوید که به سایت مطمئن و اصلی لینک‌دهی می‌کنید. اگر در این باره شک دارید می‌توانید از یک لینک nofollow استفاده کنید تا اجازه عبور به سایت نامناسب داده نشود.

باید از لینک dofollow برای سایت‌های مطمئن و nofollow برای سایت‌های غیرمطمئن استفاده کنید.

البته برخی سایت‌های معتبر مثل ویکی‌پدیا، سی ان ان و … نه تنها مطمئن هستند، بلکه مطالب مرتبط زیادی دارند.

این مساله سایت شما را قابل اطمینان نشان می‌دهد.

۱۰-محتوای مشارکتی بنویسید.

اگر بخواهید یک محتوای بی‌کیفیت بنویسید و به موتورهای جستجو کلک بزنید، قطعا شکست می‌خورید.

مطلب شما باید یک کتاب راهنمای کامل برای کلمه کلیدی مدنظرتان باشد. باید یاد بگیرید که چگونه مخاطبان خود را درگیر کنید. از آن‌ها سوال‌هایی بپرسید و سپس به آن‌ها جواب دهید. مخاطبان خود را درک کنید و سپس برای آن‌ها بنویسید.

اگر نتوانید یک محتوای مشارکتی تولید کنید، کاربران وقت زیادی روی پست شما نخواهند گذاشت. در نتیجه نرخ بازگشت (bounce rate) افزایش و رتبه شما کاهش خواهد یافت.

۱۰ موردی که در بالا توضیح داده شد، معیارهای اصلی برای سئو داخلی سایت هستند. اگرچه توجه به سئو خارجی هم بسیار حائز اهمیت است، اما در وهله اول باید از پل سئو داخلی عبور کرد. در این صورت می‌توانید به بالا رفتن رتبه سایتتان امیدوار شوید.

در این زمینه نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد می‌شود مطالب زیر را مطالعه کنید:

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

فرصت طلایی
دوره آموزشی رایگان سئو