9:00 - 18:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

88709121

تماس برای مشاوره رایگان

جستجو
 

چگونه با طراحی سایت مشتریان خود را جادو کنیم؟!؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ پی اچ سئو > بهینه سازی سایت  > چگونه با طراحی سایت مشتریان خود را جادو کنیم؟!؟

چگونه با طراحی سایت مشتریان خود را جادو کنیم؟!؟

ظاهر سایت شما به مشتریانتان چه می­‌گوید؟

به ظاهر و طراحی سایت خود فکر کنید. آیا مشتریان شما آن را دوست دارند؟ چرا از سایت شما استفاده می‌­کنند؟ لوگو سایت شما چه احساساتی را برانگیخته می‌کند؟

چیزهایی که دیده می‌شوند، یکتا و حساس هستند و فورا مورد قضاوت قرار می­‌گیرند. تنها ۵۰ ثانیه زمان می­‌برد که تحت تاثیر یک صفحه‌وب قرار بگیریم. رابط کاربری وب‌سایت شما نشان‌دهنده مفهوم برند شما است. زیرا ۹۴% از همه مشاهدات از اینجا شروع می‌شود.

یک وب‌سایت باید خوب طراحی شده باشد. همچنین باید یک قابی از هنرهای بصری باشد. سایت شما باید به‌­طور طبیعی علم زیبایی‌شناسی را با اصول تجارت شما ترکیب کند.

روان­شناسی لوگوها در طراحی سایت

کاربران چگونه ظاهر لوگو را قضاوت می­‌کنند؟

آن­ها می­‌گویند لوگوی سایت شما بسیار برازنده است؟ آیا واقعا اینطور است؟

LOGO کلمه‌­ای است که عنوان تجاری شما را نشان می‌­دهد. کلمه یونانی “logos” به معنی “کلمه” است. همانند کلمات، لوگوها تصورات و احساسات ما را تحریک می­‌کنند. یک لوگو تاثیرگذار می‌­تواند بر روندی که کاربر از یک سرویس یا محصول استفاده می­‌کند، موثر باشد.

یک لوگو موثر و قدرتمند ممکن است خیلی ساده باشد. اما در حقیقت بسیار  می­‌تواند مفهوم تجارت شما را منتقل ­کند. برای مثال “اسووش” نایک که یک برند شناخته شده است، بسیار ساده است. در عین حال یک احساس بسیار قوی از تحرک را منتقل می­کند.

ضمیر ناخودآگاه ما به ظاهر متفاوت لوگوها، واکنش‌­های متفاوتی نشان می‌­دهد.

مستطیل = ثبات

شکل­‌های گوشه­‌دار مثل مربع و مستطیل به­‌نظر منظم و باثبات می‌­آیند. برای بسیاری از مردم، این شکل یادآور خانه است که حس امن خانه را منتقل می­‌کند. برای همین است که مردم احساس راحتی و اعتماد نسبت به برند دارند. مربع­‌ها ارزش­‌هایی مانند اعتماد،تعادل و غیره را القا می­‌کنند.

چشم انسان تمایل دارد که همه چیز را در جعبه­‌های مستطیلی ببیند. بنابراین این شکل­‌ها برای ناخودآگاه آشنا و برای زیبایی‌­شناسی مناسب هستند.

web design

دایره = توازن

شکل­‌های دایره‌­ای کامل و اساسی هستند. دایره‌­ها هموار هستند و حس اتحاد و همکاری را به شما منتقل می­‌کنند. پیوند آن­ها با امنیت و صلح باعث می‌­شود که ما آن­ها را زیبا ببینیم. ما از دوران کودکی تمایل داریم که شکل­‌های دایره‌ای را انتخاب کنیم. اریک جف، متخصص علوم رفتاری، می‌گوید “گرد بودن یک حس رضایت جهانی برای بشر به همراه دارد.”

web design

مثلث = قدرت

تیز بودن زاویه­‌های آن احساس قدرتمندی را به لوگو می‌­دهد. چنین طرح­‌هایی بسیار برای موسسات مذهبی، قانونی و علمی استفاده می­‌شوند.

مثلث­‌ها همچنین احساس بزرگی و برتری را منتقل می­‌کنند. بیشتر به این علت که یاد آور اهرام باستانی هستند و نشانگر فضای دوبعدی هستند. البته اگر آن­ها را برعکس کنید، حس تضاد و ریسک را به شما خواهد داد.

خطوط افقی = آرامش

زمانی که از خطوط افقی در طراحی لوگو استفاده کنیم، آرامش و آسودگی را انتقال خواهیم داد. طرح­‌های افقی را می­‌توان به پهناور بودن و متوازن بودن زمین ربط داد. این طرح‌­ها عموما احساس آزادی و فرصت­ه فراوان را منتقل می­‌کنند.

خطوط عمودی = سلطه­‌‎گری

خطوط عمودی بیشتر تهاجمی هستند و به طور همزمان حس حرفه­‌ای بودن را هم منتقل می­‌کنند. این خطوط همانند مربع‌­ها حس تعادل را ایجاد می­‌کنند. با این حال بسیار به معنای رقابتی نزدیک است. در هنگام طراحی لوگو، خطوط عمودی در بخش­‌هایی که هدف آن­ها سلطه­‌گری است، موثر هستند.

۵۰% از شرکت­‌های موفق دارای لوگوهای مستطیلی، ۲۲% مربعی و ۲۰% دایره‌­ای هستند.

با اینکه که از معانی خاص و تاثیر روانی شکل­‌ها مطلع هستید، اما کافی نیست. باید بتوانید مفهوم لوگو خود را به کاربران خود برسانید. پس تامل ویژه‌­ای نسبت به برخی نظریه‌­ها مانند تئوری گشتالت، طرح­های F و Z شکل، بررسی مسیر و روانشناسی فونت‌­ها داشته باشید.

نظریه گشتالت در طراحی سایت

شش نظریه متفاوت و مرتبط با تئوری گشتالت وجود دارد.

  • شباهت
  • پیوستگی
  • خاتمه دادن
  • مجاورت
  • شکل/ زمین
  • تقارن و ترتیب

لوگو بالا که مربوط به بنیاد دنیای حیات وحش می­‌باشد، یک نمونه واضح از اصول خاتمه دادن از تئوری گشتالت است.

تئوری ادعا می­‌کند که چشم انسان عناصر دیداری را کامل می­‌کند تا به یک شکل کلی معنادار تبدیل شود. اجزای شبیه به هم با یکدیگر ترکیب می­‌شوند و فضای خالی را پر می‌­کنند.

اصول چندگانه پویایی معمولا توسط شرکت­‌های معروف استفاده می‌­شوند. این بر اساس توانایی چشم در نگاه کردن به دو چیز مختلف در یک زمان بنا شده است.

web design

تصویر اسپارتان هلمت و یک بازیکن گلف در یک عکس.

طرح­های F شکل و طراحی سایت

web design

پیش­‌بینی پذیری چشم انسان به شما این شانس را می‌­دهد که بفهمید کاربران چگونه عموم صفحه­‌ها را می­‌خوانند. مردم یک صفحه انگلیسی را از چپ به راست می­خوانند. بنابراین اولین چیزی که آن­ها را تحت تاثیر قرار می­‌دهد در سمت چپ صفحه قرار دارد. سپس خط افقی بعدی که مطالعه می­‌شود احتمالا اول پاراگراف بعدی است. در نهایت کاربران به انتهای صفحه خواهند رفت. برای صفحات ما این قضیه برعکس است. یعنی از سمت راست به چپ می­خوانیم و طبعا موثرترین قسمت در سمت راست قرار می­گیرد و برعکس روند فوق عملی می­شود. در حقیقت برای صفحات فارسی یک F قرینه داریم.

طرح­‌های Z شکل و طراحی سایت

web design

این طرح مربوط به صفحاتی است که بر پایه تصویر نیستند و در مرکز آن­ها تصویری وجود ندارد. در این صورت کاربر ابتدا به صورت افقی بالای صفحه را مطالعه می­‌کنند. باز هم اولین خطوط بالای صفحه نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. در طرح Z پایین صفحه هم به همین اندازه اهمیت پیدا می­‌کند. به همین دلیل است که بیشتر سایت­‌ها در پایین صفحات خود یک منو دارند.

بررسی مسیر در طراحی سایت

در حقیقت بیشتر مردم به جای خواندن، فقط بررسی می­‌کنند. در همان ابتدا که شروع به خواندن می­‌کنیم، ناخودآگاه چشم ما یک بررسی کلی انجام می­‌دهد.

عموما چشم ما در حال بررسی و توقف بر روی جملات است. چشم ما بعد از هر ۶تا ۷ حرف بر روی صفحه توقف می‌کند. اما چرا تمام این­­ها مهم هستند؟

این مسائل برای طراحی متن و نحوه‌­ی به چشم آمدن همه چیز بر روی صفحه بسیار حیاتی هستند. چرا که شما می­‌توانید مستقیما خواننده را تحت تاثیر قرار دهید.

روان­شناسی فونت­‌ها در طراحی سایت

درک روان­شناسی فونت­‌ها نیازمند شناخت خانواده فونت‌­ها و معنای آنهاست. همچنین باید بدانیم چگونه مغز ما فاصله‌­ها و اندازه فونت را درک و دریافت می­‌کند.

فونت­‌های آشنا

فونت­‌های معروف باعث ایجاد اعتماد می­‌شوند. هر چقدر کاربران با فونت صفحه شما آشناتر باشند، بیشتر به شما و برندتان اعتماد می­‌کنند. اگر فونت مناسب نباشد، خیلی زود کاربران خود را از دست خواهید داد.

این مساله به آن معنا نیست که باید از فونتی استفاده کنید که رقیب شما استفاده می­‌کند. بلکه باید از رایج‌ترین‌ها استفاده کنید.

نتیجه گیری

همانطور که بررسی شد، شکل ها و قالب ها تاثیر به سزایی بر برند شما خواهند داشت. پس بقیه فاکتورها چه می شوند؟ شما نه تنها باید به فونت و شکل لوگو توجه کنید، بلکه باید به هماهنگی رنگ مناسب هم اهمیت دهید. عناصر بسیار زیادی باید با هم هماهنگ باشند، تا در ارتباط با یکدیگر به بهترین نحو برند شما را معرفی کنند.

هیچ قانون مطلق و خاصی برای طراحی وب وجود ندارد. برای سایت­‌های مختلف پاسخ به سوال “چگونه؟” عموما “بستگی دارد!” خواهد بود. ممکن است کمی گیج‌کننده باشد چون مجبور می‌شوید فاکتورهای بسیار زیادی را در نظر بگیرید.

علیرغم طبیعت مبهم طراحی وب، ضروری‌ترین قسمت متن است. همان چیزی که بیانگر برند، هدف و احساسات شما خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

فرصت طلایی
دوره آموزشی رایگان سئو