9:00 - 18:00

ساعات کاری : شنبه تا پنجشنبه

88709121

تماس برای مشاوره رایگان

جستجو
 

موفقیت ایمیل مارکتینگ شما وابسته به چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ پی اچ سئو > ایمیل مارکتینگ  > موفقیت ایمیل مارکتینگ شما وابسته به چیست؟

موفقیت ایمیل مارکتینگ شما وابسته به چیست؟

ایمیل مارکتینگ

آیا برای شما پیش آمده که به مشتریانتان ایمیل بزنید ولی پاسخی دریافت نکنید؟ نرخ باز شدن ایمیل‌های ارسالی شما کم است؟ نرخ کلیک بر روی ایمیل شما پایین است؟ کجای کارِ کمپین شما لنگ می‌زند؟ چه چیزی ایمیل مارکتینگ شما را بی‌تاثیر می‌کند؟ برای یافتن پاسخ‌هایتان با ما همراه باشید.

همه‌ی ما ایمیل‌هایی دریافت کرده‌ایم که فورا آن‌ها را حذف کرده یا به اسپم منتقل کرده‌ایم. تلاش زیاد و اشتباه برای ایمیل مارکتینگ شما هم می‌تواند در معرض همچین تهدیدی قرار بگیرد. شاید به طور موثر توجه مخاطبین خود را جلب نمی‌کنید. شاید عنوان و تیتر ایمیل شما به اندازه کافی جذاب نیست. شاید هم قسمت ارتباط با شما به خوبی طراحی نشده است.

اگر باعث نشوید ایمیل‌هایتان به اسپم مشتری‌ها منتقل شود، در این صورت ایمیل مارکتینگ ابزار معجزه آسایی برای رساندن پیام شما به مشتریانتان می‌باشد. این راه یک کانال ارتباطی قوی برای حفظ ارتباط شما با مشتریان فعلی است و شما را با چشم‌انداز خاصتان در ذهن نگه می‌دارد.

در ابتدا بیاید انواع مختلفی از ایمیل‌ها که ممکن است بفرستید را با هم بررسی کنیم.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل‌‎های بازاریابی: این ایمیل‌ها در قالب ایمیل اطلاعاتی یا تبلیغاتی برای عده‌ی مشخصی از مشتریان، خبرنگاران، فروشندگان، وابستگان و … فرستاده می‌شوند. این ایمیل‌ها محتواهای متنوعی دارند اما، عموما برای خبرنامه، حراجی، اطلاعیه، انتشارات مطبوعاتی، پیگیری‌ها و نظرسنجی‌ها فرستاده می‌شوند.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل‌های تراکنشی: این ایمیل‌ها عموما اتوماتیک هستند و فعالیت کاربران شما منجر به ارسال آن‌ها می‌شود. مثال‌هایی برای این نوع ایمیل عبارتند از: پیام خوش‌آمدگویی، رهگیری سفارش، رسید پرداخت، تایید ثبت نام و .. . ارزش و اعتبار این نوع ایمیل را دست کم نگیرید. اگر فردی در تعامل با کسب‌وکار شما به جایی برسد که شما برای او ایمیل تراکنشی بفرستید، او را برای سایر تعاملات با خود مشتاق کرده‌اید. به نظر می‌رسد این ایمیل‌ها از نرخ باز شدن(open rate) بیشتری برخوردار هستند و شانس مشارکت بیشتر و فروش متقابل را افزایش می‌دهند.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل‌های عملیاتی: این‌ها ایمیل‌هایی با اطلاعاتی بسیار مهم در رابطه با کسب‌وکار شما هستند. مانند زمان‌های استراحت شما و عدم خدمت‌دهی، زمان‌های انجام خدمات پس از فروش و زمان تغییرات مهم در کار شما. اگرچه این کار تاثیر مستقیمی بر روی فروش ندارد، اما بسیار مهم است که از این طریق توجه مشتریان خود را جلب کنید. اعتبار این نوع ایمیل را هم نباید دست کم بگیرید. اگرچه این ایمیل‌ها برای اطلاع‌رسانی هستند، اما می‌توانند به نحوی طراحی شوند که موقعیت کسب‌وکارتان را بالا ببرند. برای مثال اگر خدمات پس از فروش دارید، توضیح دادن درباره‌ی اینکه چه خدماتی را ارائه می‌دهید بسیار برای مشتریان شما موثر است.

از هر نوع ایمیلی که استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که بدانید هدف شما چیست و ساختار و استراتژی ایمیل‌هایتان را بر همان اساس جلو ببرید.در رابطه با ایمیل مارکتینگ پیشنهاد می‌شود مطلب زیر را از دست ندهید:

پی اچ پلاس

پی اچ پلاس

در این‌جا راهکارهایی برای موفقیت به شما ارئه می‌دهیم:

فهرستی از مشتریانتان تهیه کنید.

ممکن است هم‌اکنون هم فهرستی از مشتریان داشته باشید، اما نیاز است همیشه روی ویرایش این فهرست کار کنید. در ابتدا مطمئن شوید که فهرست ایمیل‌ها از طریق وب‌سایت شما به درستی ایجاد می‌شوند. فرم‌های مشترک شدن را در صفحه بلاگ و حتی در مقالات بلاگ خود قرار دهید. زیرا ممکن است کسی با خواندن یکی از مقالات شما علاقه‌مند به دریافت ایمیل‌های شما شود.

پی اچ پلاس

پی اچ پلاس

البته شما می‌توانید از یک راه کاملا سنتی هم فهرست فوق را تهیه کنید. کافی است مکانی یا غرفه‌ای در نمایشگاهی یا کنفرانسی داشته باشید و مردم را برای عضویت تشویق کنید.

با مخاطبان خود صحبت کنید.

در ایمیل مارکتینگ اگر محتوای درستی را انتخاب کرده باشید، وارد یک مکالمه با مشتریان خود شده‌اید. اصلا درست نیست که بخواهید فقط اطلاعاتی را به آن‌ها بدهید و راه خود را پیش بگیرید. این مکالمه سه گام اساسی برای شروع دارد:

۱)تیترنویسیِ مناسب: این اولین و مهم‌ترین گام است که کاربر را قبل از باز کردن ایمیل درگیر می‌کند. یک عنوان نامناسب، خیلی سریع کاربران را به سمت حذف کردن ایمیل هدایت می‌کند.

۲)صدایی سرگرم کننده و متمایز: برای این که وقتی ایمیل باز شد، مطمئن شوید خوانده می‌شود و مخاطب را درگیر می‌کند.

۳)محتوای سفارشی: که بر اساس دموگرافی یا اخرین اطلاعات جمع‌آوری شده از مشتری سفارشی می‌شود و کاربر را با شما همراه می‌کند.

از گذاشتن “noreply” در ایمیل خود اکیدا خودداری کنید. این کار باعث می‌شود مشتری شما تصور کند برای او و نظراتش اهمیتی قائل نیستید.

پی اچ پلاس

پی اچ پلاس

از طرف دیگر، به آدرسی که برای پاسخگویی و reply کردن می‌گذارید بسیار دقت کنید. این آدرس باید مرتبا بررسی شود و ایمیل هیچ کاربری بدون جواب نماند. برخی کاربران مایلند که به جای کلیک بر قسمت ارتباط با شما، مستقیما از طریق ایمیل با شما در ارتباط باشند. باید از این انتخاب بهترین استفاده را برای جذب مشتری خود انجام دهید.

ایمیل شما باید از اولین لحظه‌ای که در صندوق ورودی(Inbox) کاربرانتان دریافت می‌شود، جذاب باشد.

به این مساله مثل یک روزنامه نگاه کنید. در روزنامه تیتر اصلی است که شما را جذب می‌کند و در ایمیل عنوان اصلی آن. این اولین فرصت شما برای جذب خواننده و مطمئن شدن از باز کردن ایمیل است. عنوانی بنویسید که کنجکاوی آن‌ها را تحریک کند و کاربران مایل شوند گفته‌های شما را ببینند.

با وجود گفته‌های فوق، بسیار مهم است که عنوانِ جذابِ شما کاملا مرتبط با مطلبی باشد که خواننده در ادامه قصد خواندن دارد. یک عنوان جذاب، هیجان‌انگیز و متمایز شاید به سرعت مخاطب را مجبور به باز کردن ایمیل شما کند، اما اگر با محتوای خوبی حمایت نشده باشد، با همان سرعت به سطل زباله منتقل خواهد شد.

ایمیل‌ها را شخصی کنید.

در هر زمان ممکن، یک بخش کاملا شخصی به ایمیل خود اضافه کنید. اکثرِ ابزارهای ایمیل این امکان را به شما می‌دهند که بتوانید نام دریافت‌کننده ایمیل را به طور مجزا بنویسید. همچنین می‌توانید ایمیل خود را برای مخاطبان خاصی بخش بندی کنید. در این صورت اگر با تعداد زیادی شرکت کار می‌کنید، می‌توانید بخش‌های متفاوت را برای شرکت‌های متفاوت ارسال کنید.

پی اچ پلاس

پی اچ پلاس

مطمئن شوید که ایمیل‌های شما به spam نمی‌روند.

اگر ایمیلی که شما به دقت ساخته و پرداخته‌اید مستقیما به spam برود، هرگز نتیجه‌ی آن را نخواهید دید. گام اول این است که مطمئن شوید دریافت‌کنندگان، ایمیلِ شما را برای spam شدن انتخاب نکرده‌اند. در این صورت قوانینی مثل CAN-SPAM Act شما را عصبانی نخواهد کرد. این قانون شرکت‌هایی که بدون اجازه کاربران به ان‌ها ایمیلی بفرستند را جریمه می‌کند.

نکته‌ی مهم‌تر این است که ایمیل شما نباید تصادفا توسط فیلترها برچسب اسپم بخورد. فیلترهای اسپم ضوابط و مقرراتی دارند که رعایت نکردن هرکدام از آن‌ها می‌تواند ایمیل شما را به اسپم بفرستد.

فیلترهای اسپم، کمی با هم متفاوتند. بنابراین اگر ایمیل شما از چندین فیلتر عبور کرد، ممکن است توسط فیلتر دیگری برچسب اسپم بخورد. در رابطه با نحوه عملکرد این فیلترها به زودی مطلبی با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

مطمئن شوید ظاهر ایمیل شما مناسب و جذاب است.

شاید این مورد بدیهی به نظر برسد، اما اگر بدانید تعداد ایمیل‌های بسیار مبتدیانه چقدر زیاد است، حتما شوکه خواهید شد. زمانی که کسی ایمیل شما را به خاطر عنوان جذابش باز کند، شما باید او را همچنان علاقه‌مند و مشتاق نگه دارید. این یعنی:

  • از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید و مطمئن شوید کلمات کلیدی و عبارات مرتبط با موضوع مد نظر مخاطب باشند.
  • این امکان را برای آن‌ها قرار دهید که فورا بتوانند به اصل مطلب دسترسی پیدا کنند.
  • از تصاویر به درستی استفاده کنید. تصاویر باید برای توضیح پیام شما قرار بگیرند، نه اینکه به جای محتوا استفاده شوند. این را هم باید در نظر گرفت که ابزارهای ایمیل مارکتینگ بسیاری، تصاویر را فیلتر می‌کنند. آگاه باشید که تصاویر بسیار بزرگ بر روی موبایل به خوبی نشان داده نمی‌شوند.

لینک‌ها و قسمت ارتباط با شما را خیلی واضح در ایمیل خود قرار دهید.

هدف کمپین ایمیل مارکتینگ افزایش ترافیک به سمت صفحه فرود و وب‌سایت است. کلیک نکردن یعنی مشتری نداشتن، به همین سادگی. بنابراین لینک‌های خود را خیلی واضح ایجاد کنید و به مخاطبان بیشتر از یک بار فرصت دیدن و دسترسی به لینک‌ها را بدهید. این کار با طراحی بخش‌های ارتباط با ما به سادگی قابل انجام است.

امکان لغو اشتراک را فراهم کنید.

کمپین ایمیل مارکتینگ شما باید دوستانه باشد. در نهایت شاید کسی مایل نباشد بعد از تمام تلاش‌های شما هیچ خریدی یا سفارشی انجام دهد. شما باید این امکان را فراهم کنید تا کاربران در صورت عدم تمایل به ادامه دریافت ایمیل‌های شما به سادگی بتوانند از اشتراک خود انصراف دهند. اگر این کار را نکنید، باید منتظر باشید تا کاربران شما را اسپم کنند.

ایمیل شما باید بر روی موبایل سازگار باشد.

اولین کاری که موقع بیدار شدن از خواب انجام می‌دهید چیست؟ برای بسیاری از افراد اولین کار بعد از خاموش کردن ساعت هشداردهنده، چک کردن موبایل است. در حقیقت ۶۶درصد از ایمیل‌ها بر روی موبایل و تبلت باز می‌شوند. اگر ایمیل شما برای نشان داده شدن بر روی این دستگاه‌ها بهینه نشده باشد، تعداد بسیار زیادی کلیک را از دست خواهید داد.

تست کردن، تست کردن، تست کردن!

بدون اطمینان داشتن از کارکرد صحیح، هرگز چیزی را ارسال نکنید. حداقل کاری که باید بکنید تست کردن درستی ایمیلِ شما بر Yahoo و gmail است. برای این کار می‌توانید از litmus کمک بگیرید. لیتموس ابزاری است که نمایشی از ایمیل شما را در ابزارهای ایمیل مارکتینگ متفاوت به شما نشان می‌دهد.

مطمئن شوید ایمیل شما تکه تکه نیست، تمام لینک‌ها کار می‌کنند و تمامی شخصی‌سازی‌ها به درستی اعمال شده‌اند. تست نکردن قبل از ارسال کردن، مثل این است که برای یک کنفرانس بسیار مهم لباس خود را در تاریکی انتخاب کنید.

تستِ بیشتر…

مورد دهم در رابطه با تست کردن نحوه عملکرد اولیه ایمیل و تمامی عناصر آن بود. اما این مورد به تست کردن و بررسی عناوین، بخش ارتباط با ما و محتواهای موفق می‌پردازد. از این طریق شما متوجه خواهید شد کدام مورد به کدام شکل برای شما در ایجاد مشارکت موفق‌تر عمل کرده است. برخی ابزارهای ایمیل مارکتینگ با A/B تست، این امکان را برای شما فراهم کرده‌اند. سعی کنید ایمیل خود را در روزهای متفاوت هفته و در ساعات متفاوت ارسال کنید تا به مطلوب‌ترین روز و ساعت برسید.

داده‌های خود را پیگیری کنید.

در امتداد تست کردن، بسیار ضروری است که نگاهی کلی به تمامی مطالب ایمیل‌های خود بیاندازیذ تا ببینید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی نه! بیشتر ابزارهای ایمیل مارکتینگ امکان بررسی نرخ باز شدن و نرخ کلیک را برای شما فراهم می‌کنند. این‌ها شروع بسیار مناسبی هستند اما باید برای بررسی عملکرد خود بیشتر هم تلاش کنید.

اگر از Google analytics برای وب‌سایت خود استفاده می‌کنید، ایمیل‌های خود را با custom campaign tracking برچسب‌گذاری کنید تا متوجه شوید چه چیزی بیشترین و کمترین ترافیک را برای شما فراهم کرده است. اکنون با استفاده از این اطلاعات دقیق و قوی می‌توانید خیلی بهینه‌تر ایمیل مارکتینگ خود را مدیریت کنید.

مخاطبان خود را با تعداد ایمیل‌های بیش از حد خسته نکنید.

شاید اکنون با دانستن تمامی نکات فوق مایل شوید که تعداد زیادی ایمیل با رعایت این موارد برای مخاطبان خود بفرستید. اما بدانید که باید این کار را به مرور و گاه به گاه انجام دهید. شما قطعا نمی‌خواهید که صندوق ورودی آن‌ها را با ایمیل‌های تبلیغاتی خود پر کنید. زیرا که نتیجه‌ای جز اسپم کردن شما به همراه نخواهد داشت.

ارزش‌هایی ایجاد کنید.

یک ایمیل مارکتینگ موفق قطعا برای مخاطبانش ارزش‌هایی ایجاد می‌کند. هر ایمیلی که شما ارسال می‌کنید باید برای مخاطب چیزی با خودش داشته باشد. چیزهایی از قبیل اطلاعات آموزشی، پیام‌های عملیاتی، پیام‌های تبلیغاتی و … . هر ایمیل باید یک جنبه مثبت را به مخاطب نشان دهد. در غیر این صورت نتیجه‌ای جز رفتن به اسپم یا سطل زباله ندارد.

این تنها شروع کار است…

مانند هر تلاشِ دیگری برای بازاریابی، موفق شدن در ایمیل مارکتینگ هم یک پروسه دارد. یک ترکیبی از برنامه‌ریزی خوب و تحلیل داده‌ها برای موفقیت کمپین شما مورد نیاز است. موارد فوق اگر به درستی رعایت شوند، می‌توانند بهترین نتیجه را از خود بر جای بگذارند.

بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

فرصت طلایی
دوره آموزشی رایگان سئو